tiistai 6. joulukuuta 2011

Itsenäisyys

Olin jo pitkään miettinyt, että tänään se päivä on. Silti aamulla herätessä kesti monta tuntia ennen kuin tajusin, että tänäänhän on itsenäisyyspäivä! Äiti on jo vähän aikaa sitten lähettänyt perinteisen itsenäisyyspäivän kynttilän...

 
Ja viime vuotinenkin on kiltisti odotellut tätä hetkeä takan reunalla. Nämä laitan illalla palamaan, kun majoittaudun tietokoneen ruudun ääreen katsomaan linnan juhlia. Yhtenä vuonna Areenan lähetys ei toiminutkaan ja muiden suomalaisten ulkomaalla asuvien ystävieni kanssa läheteltiin paniikissa viestejä että mitä oikein tapahtuu.

Ulkomailla asuessa mielestäni oma suomalaisuus ja ylpeys siitä millaisesta maasta olen kotoisin on vain kasvanut. Kun on nähnyt missä kunnossa asiat on esimerkiksi Ranskassa, osaa arvostaa suomalaista tehokkuutta ja rehellisyyttä. Tietysri joka paikassa on omat hyvät ja huonot puolensa ja suomalaisetkin voisivat välillä petrata vaikka kohteliaisuuden tai auttavaisuuden kanssa. Silti kuulen usein kommenttia ihmisiltä, jotka ovat kohdanneet suomalaisia kuinka ystävällisiä, vahvoja ja onnellisenoloisia he ovat olleet. Silloin(kin) on ihanaa voivansa sanoa, että minä olen suomalainen. Pienet jutut arkipäivässä kuten Suomi leijona-kaulakoruni muistuttavat minua aina maastani, joka on kaukana silmistä, mutta aina sydäntä lähellä.

Sylvian joululaulun sanoin: "on armain ja kallein mull' ain Suomenmaa", viettäkää rauhaisaa itsenäisyyspäivää missäpäin olettekin!

1 kommentti:

MaaMaa kirjoitti...

Ihan samoin sanoin voisin itsekin Suomi-tuntemukseni kirjoittaa :)